mandag den 2. juli 2012

Cathrines Pavlova

Først en rettelse, jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg i opskriften på chokoladebrud med tranebær ikke har gjort det klart at tranebærrene jeg brugte er tørrede. De er selvfølgelig tørrede. Jeg har også rettet opskrifter til tørrede tranebær. Tak for hjælpen derude!

Og nu til min weekend. Min søster har været så dygtig at tilegne sig en kandidatgrad i medicin og så skal der jo være fest. Og når der skal være fest, skal der være pavlova til dessert i min familie. Fine individuelle pavlova med jordbær og passionsfrugt lavet af min søster. 


Jeg lavede denne opskrift på marengs for første gang for mange år tilbage og har lavet den mange gange siden og delt opskriften ud til stort set alle som har spist den pavlova og nu får I den også her.

Opskriften herunder er en lækker smagfuld marengs, som er sprød uden på og blød og sej midten. Server den med sæsonens frugter og du vil aldrig stoppe med at lave den igen. 




Pavlova

1 stor kage, 6 personer

4 æggehvider
250 g sukker
2 tsk majsstivelse
1 tsk hvidvinseddike
3 dl piskefløde
Frisk frugt

Forvarm ovnen til 160 grader.

I en stor ren skål piskes æggehviderne med en smule salt til de begynder at danne små bobler i hele overfladen.

Kom gradvist sukkeret i og pisk godt imellem hver tilføjelse af sukker. Pisk marengsen til den er stiv, tyk og blank og alt sukkeret er opløst.

Fold majsstivelse og hvidvinseddike i marengsen.

Hæld marengsblandingen ud på en bageplade med bagepapir og form den til en stor kage med en dejskraber. Kagen skal være 2½ cm høj og have glatte sider. 

Bage marengsen midt i ovnen i 1 time, til den er let gylden og sprød. 

Imens kagen stadig er varm skal den vendes ud på serveringsfadet. Lad marengsen køle helt af.

Pisk fløde til et let skum og spred den ud over kagen. Pynt med frugt efter eget valg. F.eks. jordbær og passionsfrugt eller ferskner og granatæble. 
 

8 kommentarer:

  1. Wow, hvor ser de gode ud. Elsker pavlova især om sommeren med alle de lækre frugter og bær! Stort tillykke med din søster, håber I havde en dejlig fest :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og jo tak, vi havde en rigtig dejlig fest, som varede næsten helt til den lyse morgen :)

      Der findes næsten heller ikke noget bedre en pavlova.. og der kan nærmest ikke komme for meget frugt på!

      Slet
  2. Muuums for en pavlova! Det er altså en dessert, der slet ikke er udbredt nok i det danske land, men heldigvis er dens popularitet tilsyneladende stigende. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg faktisk slet ikk noget om. Jeg har lavet den i mange år efter en gammel opskrift jeg har haft i nok 10 år.. men den er lige fantastisk hver gang..!!

      Slet
  3. Svar
    1. Det her er syndigt, hvis der er noget der er syndigt!! Hvis du ikke har prøvet opskriften, så burde du virkelig! MEGA NICE :P

      Slet
  4. Mmm pavlova er så lækkert og man kan lave så mange så variationer af den. Det er jo en skøn sommerdessert, - mine tænder løber helt i vand! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, helt vildt! Til vinter laver min søster en chokoladepavlova med granatæble! Den er helt fantastisk! Og så er det pludselig en skøn vinterdessert! :)

      Slet