onsdag den 4. juli 2012

To buy or not to buy

Jeg har efterhånden sagt det et par gange nu, men jeg elsker kogebøger og jeg køber og ejer rigtig rigtig mange kogebøger, bagebøger ect., men jeg låne næste lige så mange på biblioteket. Især de helt nye kogebøger hiver jeg hjem fra biblioteket flere gange om ugen. 


Dette er min dokumentation af bøgerne jeg låner, jeg kalder serien To buy or not to buy.

Bake & decorate af Fiona Cairns (2010)

Fra yderst til inderst 

Bogen har et flot cover og et lækkert format. Og stilen holder alle 208 sider. Bogen er spækket med smukke billeder af alle opskrifter og det syntes jeg er vigtigt. Chancen for at jeg prøver en opskrifter stiger med 100% hvis der er et billede. 

For eksempel denne opskrift på Chocolate Celebration Cake.

Bogen er inddelt i to dele. Den første del indeholder en lang række opskrifter på store kager, små kager og småkager. Opskrifterne er på engelsk, men mængdeangivelserne er i gram. I min mening er opskrifter angivet i gram generelt bedre opskrifter end opskrifter angivet i cups. Cups er bare for upræcist til kagebagning. 

Opskrifterne er meget britiske, f.eks. rosewater sponge, victoria sponge, Battenberg cake, sticky ginger cake, classic shortbread and the list goes on. 

Det interessante i denne bog er helt sikkert den del af bogen som handler om dekoration. Igen er der anvisninger på dekoration af både store kager, små kager og småkager. Og der er rigtig mange gode ideer og rigtig meget tekst, som er lækker tekst man kan læse som man læse skønlitteratur. 

Desværre er rigtig meget af dekorationen ikke spiseligt, som jeg egentlig mener er forkert. I princippet, mener jeg at hvis det er på kagen, skal det kunne spises. Alligevel kan man sagtens bruge bogen til inspiration og billederne er skønne. 



Bogen afsluttes med et kapitel som hedder 25 easy cheats, som er en del af dekorations delen af bogen. 

Bogens budskab er at spise kage er vigtigt for sjælen og når de er flotte bringer de ekstra glæde. Men en flot kage behøver ikke være en dyr kage og dette kapitel kommer med en lang række forslag på meget billige dekorations muligheder. Nogen lidt mere skøre end andre...

Nu er spørgsmålet så, to buy or not to buy? Her er mit svar helt sikkert BUY! men mest fordi bogen er sindsygt smukt udført. Men det er jo også vigtigt. 

Bake & decorate er udgivet af Quadrille Publishing Limited, London  og kan lånes på Aalborg Bibliotekerne, men jeg har også set den til salg hos bla. Saxo til 150 kr cirka. 

Nåh ja, og så har jeg fundet min køkkenvægt. 

2 kommentarer:

  1. Super dejligt med din to buy or not to buy guide. Jamen den ser også smuk ud, selvom nogle af pynten ikke kan spises, kan man måske blive inspireret og selv lave noget der ligner i marcipan el. fondant. Tak for anmeldelsen den var super! Ha en skøn dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg er glad for du kunne lide den og bruge den til noget!
      Nu har jeg ikke fri om mandagen det næste lange stykke tid, så jeg skulle finde på noget nyt efter Køb det Mandag. Desuden er det også meget sjovere at læse en bog hvis man kan dele hvad man syntes om den efter.
      Tak for din kommentar og god aften!

      Slet