søndag den 16. december 2012

Chocolate Chip Æbleskiver

Jeg bliver nok nød til at indrømme at jeg er blevet temmelig forfalden til æbleskiver!

At lave æbleskiver er en super let, forholdsvis billig og lækker måde at kunne server en lun, hjemmelavet lækkerbisken til sin familie på. Og nu man efterhånden kan grundopskriften på æbleskiver i hovedet er det også super hurtigt at lave, plus variationsmulighederne er uendelige!

Her er det æbleskiver med chokolade! Jeg har brugt Callebaut mørke chokoladeknapper, men man kan selvfølgelig bruge hvilken som helst chokolade man kan lide smagen af. Også hakket chokolade. 

Der er temmelig meget chokolade i æbleskiverne her, så hvis man bruger en chokolade med et højt kakaoindhold +70% så skal man nok skære lidt ned i mængden, ellers bliver smagen for kraftig vil jeg tro.

Opskriften er fra min trustet friend, Æbleskiver -  Traditionelle og helt nye og spændende opskrifter af K. Crafts.

Når og ikke hvis, men når jeg skal lave opskriften her igen kunne jeg godt forstille mig at at tilføje lidt vaniljeekstrakt til dejen.

Chocolate Chip Æbleskiver

21 æbleskiver
155 g hvedemel
1½ tsk sukker
½ tsk bagepulver
Lidt salt
2 store æg, delt i blommer og hvider
2,5 dl mælk
2 spsk smør, smeltet og let afkølet
185 g chokolade i små stykker
Evt. lidt vaniljeekstrakt 

Forvarm ovnen til 95 grader. 
Rør mel, sukker, bagepulver og et nip salt sammen i en stor skål. Rør æggeblommerne i blandingen sammen med mælk og smør. Dejen er klumpet.
Pisk æggehviderne stive i en helt ren skål og vend dem i dejen. Vend også chokoladestykker og evt. vaniljeekstrakt i dejen.
Dejen skal laves udmiddelbart inden man er klar til at stege æbleskiverne, da dejen ellers bliver for tynd.
Smør hvert hul i æbleskivepanden, må det være en elektrisk æbleskivepande eller en pande til komfuret og varm den op. 
Når smørret bruser i panden, kommes ca. 3 spsk dej i hvert hul. 

Inden dejen hældes i æbleskivepanden, så sørg for at røre godt i dejen; helt på bunden af skålen. Chokoladen synker nemlig til bunden.
Steg æbleskiverne til de er gyldne og sprøde i bunden, 3-5 minutter og vend dem så forsigtigt ved hjælp af to trægrillspyd. 
Bag nu æbleskiverne færdige til bunden igen er gylden og sprød, 3-5 minutter. 
Læg de færdige æbleskiver i et ovnfast fad og hold dem varme i ovnen imens resten af dejen steges til æbleskiver.
Server æbleskiverne lune, evt. med marmelade til, for eksempel solbær.  

2 kommentarer:

  1. Orrrh jaaaa mand! Sådan et par stykker, eller 8 - kunne jeg snildt gafle !!! Mums manner. Har før tænkt tanken om at komme lidt nutella i mine æbleskiver, men det er kun blevet ved tanken.

    Jeg giver dig ret - et skvæt vanilleessens i !!!! UHM

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmm nutella! Det ville være fantastisk. Så er jeg ikke engang sikker på jeg behøvede marmeladen til at dyppe i..

      Slet