mandag den 9. april 2012

Sødmælks-franskbrød..uden sødmælk

Jeg har en tilståelse. Jeg smider mad væk. Jeg smider rigtig rigtig rigtig meget mad væk. Af al mulig salgs. Og jeg HADER det. 

Så da jeg handlede ind til middag til min familie i sidste uge bestemt jeg mig for at gøre en indsats for at bruge  varerne op. Og i dag var ved at være sidste udkald for resterne. Og hvad kan man altid bruge? Hjemmebag i fryseren. Men for at det ikke kun skulle være kage, måtte jeg finde en opskrift på noget brød hvor mælkeprodukter indgik. 

Her er den så.. en opskrift på sødmælksbrød.. bare uden sødmælken. Jeg brugte en blanding af creme fraiche og mælk. Desuden havde jeg en slat af Amos nye Vinjett hvedemel tilbage, som også fandt sin ende. Jeg kan faktisk rigtig godt lide at arbejde med Vinjett-melet. Det har en fantastisk duft og en lækker silkeblød fornemmelse mellem fingren og det smager lækkert! Er meget positivt overrasket!


Creme fraiche-franskbrød, og igen var jeg doven og æltede brødet på min KitchenAid istedet for i hånden.

Sødmælks-franskbrød

Hjemmebagt - Korn, mel og bagværk fra Skærtoft Mølle, Hanne Risgaard

1 stk.

500 g fint sigtet hvedemel
60 g (4 spsk.) smeltet, afkølet smør
ca. 350 g (ca. 3½ dl) lunken sødmælk
10 g (2 tsk.) lys rørsukker
10 g gær
10 g salt

Til pensling:
1 æg
Lidt mælk

Gæren smuldres fint i melet. De øvrige ingredienser tilsættes, og dejen blandes og æltes (...) og hæver derefter 1 time eller til dobbelt størrelse.

Skrab dejen ud på et meldrysset bord, afgas den let, og del den i tre lige store stykker, som hver foldes og formes til kugler. Lad dem hvile tildækket på bordet i 10 min.

Forvarm ovnen til 200 grader ved almindelig varme.

Form dejen til pølser, som flettes til et brød. Enderne lukkes godt sammen. Sæt det flettede brød på en bageplade, dæk med et klæde og efterhæv i 45 min.

Pisk æg og mælk sammen, pensl brødet og bag det på næstnederste ribbe i ca. 40 min. 


Siderne  'Opskrifter' og 'Orkideer' er blevet opdateret. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar