onsdag den 25. april 2012

Køb det.. onsdag.. torsdag?

Ja, jeg er lidt  bagefter den her uge. Det er slet ikke sjovt når det går ud over ens vante shoppe dag! Men i dag fik jeg da shoppet en smule, men det er  totalt yndlings ting, som det er ganske okay!

Dr. Oetker muffinsforme, Fakta 15 kr
Yndlings muffineforme på tilbud i Fakta! Disse forme fra Dr. Oetker er nogen af de eneste muffineforme jeg har prøvet, som er grease-proof og hvor farven ikke totalt flyder ud hvis dejen er mørk.

Og så fik jeg dem af min mor! Tak mor!


Franske Macarons, 30 lækre og spændende opskrifter, Bog&Ide 49,95


Man kan aldrig få for mange kogebøger, og selvom jeg har rigtig mange, bliver jeg lige begejstret hver gang jeg kan tilføje en ny til samlingen. 

Denne "Franske Macarons, 30 lækre og spændende opskrifter" er ingen undtagelse. Det er en rigtig fin lille introduktion til macarons og der er nogle spændende opskrifter imellem. 

Det kan godt være lidt besværligt lige at få de små fine småkager hele rigtige, men jeg har haft succes to gange, og har fejlet to gange -men det snakker vi ikke mere om!

Den ene gang var en eftermiddag tilbragt sammen med denne dejlige dame som holdte før-fødselsdag, og det er jo altid en god anledning til bagværk! 

Den anden gang får du lige her.

Er den ikke smuk?

 Macarons

Mette Blomsterberg, Blomsterbergs Søde Sager

Ca. 15 stk. 

Makroner
150 g æggehvider
450 g flormelis
190 g smuttede mandler
3 spsk. god kakao

Hindbærganache
150 g hindbær
100 g Valrhora Manjari chokolade 64%
Lidt kakao til pynt

Makroner: Pisk æggehviderne og flormelis luftigt i en skål, til der opnås en tyk og sej konsistens. Blend mandlerne så fint som overhovedet muligt. Bland mandelmel og kakao og rør det godt sammen med de piskede hvider. I denne opskrift er det ekstra vigtigt at røre de to ting grundigt sammen, så massen ikke bliver for luftig!

Kom massen i en engangssprøjtepose med glat tylle og sprøjt den ud på en bageplade med bagepapir i ca. 30 lige store, flade toppe med en diameter på ca. 3 centimeter.  Lad de flade toppe lufttørre i ca. 40 minutter.

Bag nu toppene i ovnen ved 180 grader i 12 minutter. Køl makronerne helt af ved stuetemperatur.




Hindbærganache: Mos hindbærrene let i en gryde op opvarm dem til 75 grader (brug et termometer), før gryden tages af varmen.

Hak chokoladen fint og smelt den i gryden med de varme hindbær. Rør det sammen til en ensartet og blank masse. Hæld ganachen op i en lille skål og lad den afkøle tildækket i ½ times tid i køleskabet.

Macarons: Kom den afkølede ganache op i en engangssprøjtepose uden tylle, men med et lille tilklippet hul, og sprøjt den ud på halvdelen af de afkølede makroners flade side. ´Lim´de resterende makroner oven på ganachen.


I morgen har jeg fridag og har inviteret veninderne på efter-fødselsdags-middag. Menuen bliver en homage til kulhydrater. Lækkert! Men inden de kommer skal jeg både klippes, have rettet briller.. AV!.. på biblioteket, handle ind... gøre rent.. bage.. og nå, ja, lave mad!   

 
 
  

1 kommentar:

  1. Hej. Ville hører om du ved hvis hvad man kan erstatte kakaoen med i denne opskrift hvis man ikke ønsker kakao macarons ?

    Mvh Pernille

    SvarSlet