torsdag den 17. maj 2012

Kylling-bacon butterdejs-panini med æble og cheddar

Så var der gang i panini-grillen igen! Jeg har efterhånden fået brugt min panini-grill et par gange og hver gang bliver succesen større og større og dermed er lysten til at bruge den og få mere og mere ud af grillen voksende.

Denne gang blev jeg inspireret af min nye panini-kogebog, Panini af Jo McAuley. Dog havde jeg kylling og bacon i fryseren og ikke svinekød. 

Desuden er der ingen ost i den opskrift på panini som jeg havde kastet min kærlighed på.. og hvad er en varm sandwich uden ost?! 

Det interessante ved denne opskrift er brødet i paninien er butterdej og det virkede rigtigt godt! Butterdejen var sprød og fluffy og saftig. MUMS og med færdigkøbt butterdej i køleskabet eller fryseren kan man altid smide en sandwich sammen! 

Hot off the press

Kylling-bacon butterdejs-panini med æble og cheddar


 4 STORE sandwich

Olivenolie
2 kyllingebryst, hver bryst delt i 4 flade stykker
8 skiver bacon (1 pk., 150 g)
3 dl æblecider
½ dl hvidvinseddike
2 tsk tørret timian
1 laurbær blad 
1,5 dl creme fraiche, mindst 18%
2 ælber
200 g revet cheddar
2 ruller fersk butterdej
Salt og peber

Varm lidt olie op i en pande og steg de små stykker kyllingefilet gylden. Hæld halvdelen af cideren på kødet sammen med eddike og lad det koge ind. Tilsæt timian, laurbær, salt og peber. Fjern kyllingestykkerne fra panden. 

I en anden pande steges baconen sprød og ligges på fedtsugende papir. 



Skær de to æbler i meget tynde skiver på et mandolinjern og steg på panden med baconfedtet til de er gyldne og karamelliseret. Æbleskiverne ligges ligeledes på fedtsugende papir.

Tilsæt resten af cideren til panden med sauce og kog saucen et par minutter. Tilsæt creme fraiche og smag til med salt og peber. 
Tag saucen af varmen og hold den lun indtil servering.



 Rul butterdejen ud og del hver rulle i to på midten. 


Fordel fyldet i mellem de 4 firkanter, men kun fordelt på den ene halvdel af hver firkant. Den anden halvdel foldes over. Det er ikke nødvendig at forsegle kanterne med æggestrygelse eller trykke dem sammen.  


Forvarm panini-grillen på det højeste trin og grill butterdejspakkerne sammen to og to til de er gyldne og sprøde. Det tager cirka 5-6 minutter. 


Server de varme panini med den lune sauce og eventuelt noget grønt på siden. 




Disse sandwich bragte stor lykke hos mine gæster i mandags og migselv. MUMS

2 kommentarer:

  1. føj det var altså godt! :) der er vist nogen der er kommet til at bestille en paninigrill!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov da! Hvordan kunne det da ske? :P Glæder mig til at komme på testmiddag :D

      Slet