tirsdag den 1. maj 2012

Glædelig første rabarberdag

Nu må der da være forår, ik? Jeg syntes vi trænger til noget varme efterhånden. Men solen skinner i dag så det ser lovende ud. Rigtigt dejligt for dem som er ude med de røde faner i dag, og rigtig dejligt for os som sidder indendørs og planlægger hvad der skal laves af alle de fine ingredienser som solen og varmen bringer med sig. 

Jeg har en ide om at bevare og udnytte det bedste af sæsonerne og de forskellige måneder. I form af marmelade, geler og sirup, som kan nydes hele året. Altid være hjemmelavet og altid være lavet når frugten var i sæson. 


- Det er selvfølgelig fuldstændigt overambitiøst! Men man kan godt gøre lidt..

Og nu er det blevet maj. Og rabarber er i sæson og jeg tænker rabarbermarmelade, rabarbergrød, rabarbersaft og sirup. 


rabarber
FreeDigitalPhotos.net


Claus Meyer forslår i sin Almanak at vi spiser rabarberfool, smuldrekage med rabarber og mynte, stegt andebryst og bagte rabarber med perberrod, rabarbergrød, rabarbersaft, rabarberkys med bagte rabarber og flødeskum. Jeg har sat en vinge ved den sidste og desuden også en opskrift på kærnemælksis, som lyder helt fantastisk! 

Meyer informer desuden om at asparges, bøgeblade, fjordreje, grønne jordbær, gulerod, havesyre, hornfisk, humleskud, jomfruhummer, kørvel, løg, løvstilke, majroe, multe, peberrod, radise, skovmærke, skrubbe, slikporrer, spidskål, spinat, sødskærm og æg er i sæson. 

Æg??.. okay så..
men ideen er god nok, og jeg kan lide den. Hvad er det bedste ved maj for dig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar