onsdag den 2. maj 2012

Langtidshævede baguettes

Og så var der brødet. Det bragte mig mange kvaler i løbet af dagen. Det er ulempen ved langtidshævet brød... der går rigtig rigtig længe inden du finde ud af det endelige resultat!

Men det endelige resultat var et rigtigt rigtigt lækkert stykke brød, let og meget saftigt. 

Problemet var at min dej var meget tynd. Så tynd at jeg brugte en ske til at øse den op i forme med! Men det virkede... haha. Og så fik jeg afprøvede mine nye flutesforme. 

Her får I opskrifter.. hvis der er nogen som har et bud på hvorfor min dej var tynd.. så kom endelig med den! 

Langtidshævede Baguettes

Amo

Ca. 4 stk.

Poolish fordej

2 dl koldt vand
210 g Amo Vinjett Hvedemel
3 g gær

Opløs gæren i det kolde vand.

Tilsæt melet og rør godt rundt. 

Dæk skålen til og lad den stå ved stuetemperatur i 6-10 timer.

Slutdej

Den færdige Poolish dej
4 dl koldt vand
5 g gær
630 g Amo Vinjett Hvedemel
1 spsk. fint havsalt
1/4-½ dl koldt vand

Bland vand, gær og mel i Poolish fordejen.

Ælt dejen ved lav hastighed i 10 min. Derefter kraftigt i 2 minutter.

Ælt igen ved lav hastighed og tilsæt salt og anden omgang vand. Derefter æltes dejen kraftigt igen i ca. 5 min. til dejen er elastisk, smidig og skinnende.

Smør en stor form (bradepande el. lign) med olie. Læg dejen ned i formen og lad den hæve, lunt og tildækket i 1½ time.

Vend dejen og form den som en konvolut. Lad den hæve yderligere i 1½ time.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord. Det er vigtigt, at luftboblerne i dejen ikke bliver forstyrret for meget, da det er meningen at brødet skal være grovporet. Form forsigtigt dejen til en firkant på 35 x 25 cm. Skær dejen i 4 aflange stykker. Læg dem forsigtigt op på to bradepander med bagepapir. 

Bag én plade ad gangen. Ca. 25 min. i en 275 grader forvarmet ovn. Sæt brødene ind og skru straks ned på 225 grader. Efter 10 min. bagning åbnes ovndøren så der kommer lidt luft ind til brødet. Dette gentages efter 20 minutter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar